Op deze foto zie je Joyce, Raphael, Neema, Specioza, Nyanda, Henri, Aden, Sara, Anna, Bahati, Seko, Japeht en Lucas. Zij vormen samen een bijzonder gezin. Allemaal stonden ze op jonge leeftijd met lege handen op straat doordat hun ouders zijn overleden, niet voor hen konden zorgen of hun leefomgeving zeer traumatiserend was. Deze veerkrachtige kinderen wonen gezamenlijk in een klein maar veilig huis, waar ze liefdevol worden verzorgd door de zusters die werkzaam zijn in het Sengerema Hospital in Tanzania.

Het is van grote waarde en levensbelang dat deze kinderen dankzij de zusters basisvoorzieningen zoals kleding, een dak boven hoofd en voedsel hebben. Om hen ook een menswaardig toekomstperspectief te bieden is onderwijs essentieel. Leren lezen en schrijven, sociale vaardigheden ontwikkelen en een vak beheersen is voor deze kinderen noodzakelijk om als volwassene in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien en niet weer in onmenselijke leefomstandigheden terecht te komen. En dit ook voor hun eigen kinderen mogelijk te maken. Als stichting krijgen we vaak de vraag van mensen hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan het welzijn van kinderen in Afrika.

Hoewel wij vanuit Nederland de keten van armoede niet kunnen doorbreken, hebben we wel de mogelijkheid één of meerdere kinderen toekomstperspectief te bieden. Een van de manieren om dat te doen is door een financiële bijdrage te leveren aan het onderwijs van deze kinderen. Voor slechts 350 euro per jaar, dat is nog geen euro per dag, kan één van deze kinderen een jaar lang dagelijks naar school.

Disclaimer: bovenstaande is geen onderdeel van Stichting Vrienden Sengerema Hospital, maar wij dragen deze kinderen wel een ontzettend warm hart toe. Wij kunnen wel bemiddelen in ondersteuning.

Naast de grootschalige NICU verbouwing, wordt ook de keuken van de kinderafdeling verbouwd. Door deze keuken te renoveren, blijven moeders in staat eten te bereiden voor hun kind opgenomen op de afdeling ondervoeding. Zij worden geïnstrueerd door speciaal opgeleide verpleegkundigen hoe ze divers en voedzaam eten moeten bereiden voor hun kinderen.

Onze bikkels in Sengerema zetten zelfs op de vroege zondagmorgen alles op alles om de verbouwing van de NICU zo spoedig mogelijk te laten verlopen. Momenteel is de grote boom gekapt en wordt de fundering aangelegd. Naar verwachting is de NICU medio april gereed! Kazi njema..

Vandaag zijn alle zieke baby’s verhuisd naar de tijdelijke NICU in het kinderziekenhuis. Zij zullen hier enkele weken verblijven omdat intussen de NICU wordt verbouwd en verdubbeld in omvang. Zodoende hopen we in de toekomst nóg meer zieke baby’s de zorg te bieden die ze zo hard nodig hebben om hun kwetsbare start te overleven.

Op de kinderafdeling worden voorbereidingen getroffen voor de tijdelijke verhuizing van de NICU. Verpleegkundige Salomé is druk bezig met het reinigen van de babybedjes en in orde maken van de tijdelijke NICU. De laatste loodjes voordat we de deuren van de gloednieuwe NICU kunnen openen!

Voor het ‘NICU-tijdperk’ was er geen afdeling voor kritiek zieke pasgeborenen. Zij lagen destijds, voor 2015, op het aanrecht in de verpleegpost. We zijn allemaal meer dan trots op de huidige zorg, middelen en mogelijkheden voor de meest kwetsbare baby’s en extra dankbaar dat de uitbreiding van deze gewenste afdeling eindelijk gerealiseerd kan worden!

In Nederland is op dit moment een flinke sneeuwstorm gaande en is het erg koud. Afgelopen weken zijn onze collega’s in Tanzania ook druk geweest met nadenken over maatregelen om baby’s na de geboorte zo warm mogelijk te houden. Zo hebben we sinds afgelopen week een transportcouveuse op de verloskamers staan, zodat de baby’s na de geboorte niet teveel afkoelen als zij naar de NICU getransporteerd moeten worden. Eerder werden zij in een open bed getransporteerd.

De transportcouveuse zal deze week ook gebruikt worden om alle baby’s van de NICU te verhuizen naar de kinderafdeling. De verbouwing van de afdeling is inmiddels zo ver, dat de zieke baby’s tijdelijk een ander onderkomen nodig hebben. We zullen de komende weken updates blijven plaatsen over de verbouwing, die mede mogelijk is gemaakt door jullie gulle donaties, Wilde Ganzen, Nederlands Albert Schweitzer Fonds en Little Superheroes.

Nieuwe situatie

30 totaal aantal vertoningen, geen vertoningen vandaag

Na een aantal relatief rustige maanden, maakt ook Tanzania zich op voor een nieuwe coronagolf. In een aantal delen van het land zijn opnieuw patiënten positief getest. In Sengerema melden zich momenteel ook patiënten met corona gerelateerde klachten, welke preventief in isolatie worden opgenomen en behandeld. Gelukkig zijn er, mede dankzij gulle donaties afgelopen jaar, adequate voorbereidingen getroffen in de eerste golf, waardoor ons lokale Outbreak Management Team (OMT) direct weer van start kan.

Training van de beveiligers

28 totaal aantal vertoningen, geen vertoningen vandaag

Afgelopen week is kinderarts in opleiding Esmee Jacobs gearriveerd in Sengerema. Zij zal daar gedurende drie maanden werkzaam zijn als kinderarts op de NICU en kinderafdeling. Samen met tropenarts Rian Jager en tropenartsen in opleiding Emil en Marloes zijn zij gestart met ‘Emergency Triage and Assesment Training’ (ETAT) aan het personeel van de kinderafdeling en spoedeisende hulp. Het doel van deze training is vroegtijdige herkenning van kinderen in nood, zodat zij als eerste gezien worden door een dokter.

De deelnemende verpleegkundigen kijken terug op een leerzame en plezierige dag!

ETAT onderwijs

68 totaal aantal vertoningen, geen vertoningen vandaag

Fijne feestdagen gewenst vanuit een warm Sengerema! Sinds vandaag staat de officiële kerststal, welke geïnspireerd is op de hut van de traditional healer.

88 totaal aantal vertoningen, geen vertoningen vandaag