Met het oog op de Dag van de Duurzaamheid hebben Solarbox uit Den Hoorn en Uitgeverij West Media de handen ineen geslagen. Zij geven Femke Verbossche en Daniëlle van Winden, die een paar weken in Sengerema Hospital gaan werken, een flinke hoeveelheid kleine powerbanks mee. Deze powerbanks vormen een soort accu’s voor mobiele telefoons waardoor artsen in het ziekenhuis in Afrika beter bereikbaar zijn.

Geschreven door Gemma van Winden-Tetteroo

Femke Verbossche en Daniëlle van Winden zullen binnenkort in het Sengerema Designated District Hospital medisch personeel gaan trainen in de opvang en stabilisatie van de acuut zieke patiënt. De twee artsen in opleiding verruilen enkele weken hun riant uitgeruste Spoedeisende Hulp afdeling in het Reinier de Graaf Gasthuis voor de primitieve omstandigheden van een Afrikaans ziekenhuis. “In Sengerema komen per dag gemiddeld vier keer meer patiënten op de Spoedeisende Hulp dan in ons Delftse ziekenhuis,” vertelt Femke die al vaker in het district ziekenhuis in Tanzania was. “Maar de opvang en behandeling van patiënten is daar helaas minder goed geregeld. In de Westerse wereld worden wij tijdens onze opleiding uitgebreid getraind om zieke patiënten te behandelen op volgorde van wat het meest levensbedreigend voor hen is. Daarvoor gebruiken we de ABCDE-methodiek. ABCDE is een afkorting voor: Airway-Breathing-Circulation-Disability-Exposure. Wij gaan nu naar Tanzania om het medisch personeel op die Afrikaanse Spoedeisende Hulp, de OK en de IC-afdeling in deze methode te trainen. Dan kunnen zij tussen de talloze patiënten die hun hulp vragen de ziekste mensen herkennen en hen behandelen op volgorde van wat het meest noodzakelijk is.”

Schaarste

In 2009 werkte Femke Verbossche als co-assistent in het ziekenhuis van Sengerema. Toen zij constateerde dat veel hulpmiddelen en onderzoeksapparatuur ontbreken, richtte zij samen met een aantal oud-co-assistenten de Stichting Vrienden Sengerema Hospital op waarmee de schaarse zorg ter plaatse financieel, met materialen en middelen en via het geven van onderwijs ondersteund wordt. “Het Reinier de Graaf Gasthuis support dit soort projecten. Vorig jaar is Grenzeloos Reinier opgericht, een commissie die medewerkers van ons ziekenhuis in staat stelt zorg te leveren in hulpbehoevende gebieden. Ook collega’s op de Spoedeisende Hulp zijn enthousiast en geven ons de ruimte om naar Tanzania te gaan.”

Stroom

In het Afrikaanse ziekenhuis is gebrek aan ‘van alles’. Toen Solarbox hoorde dat Danielle, die geboren en getogen is in Schipluiden, met haar collega Femke meegaat om die trainingen te verzorgen, was de eigenaar van het bedrijf uit Den Hoorn bereid om, samen met Uitgeverij West Media, zo’n honderd kleine powerbanks te doneren. “Daar zijn we ontzettend blij mee want in Tanzania valt regelmatig de stroom uit. Wij zullen deze apparaatjes uitreiken aan de medewerkers in Sengerema die dan beter bereikbaar zijn en medische info op hun telefoon kunnen opzoeken. Ook willen we de powerbanks graag beschikbaar stellen aan alle vrouwen die voor het ziekenhuispersoneel zorgen. Zij hebben namelijk thuis vaak helemaal geen stroom.”

Info Dinsdag jl. hebben Wouter van den Heuvel en Paul van der Ven van Solarbox en Henk van Zanten van Uitgeverij West Media de powerbanks overhandigd aan Femke en Daniëlle. “Het is toch prachtig dat we met een relatief klein handgebaar die medewerkers daar een beter bereik kunnen geven. Bij ons is zo’n powerbank een luxe artikel; daar is het gewoon bittere noodzaak!” zeggen de mannen van Solarbox. Ook Henk van Zanten is heel enthousiast: “Door een klein steentje bij te dragen kun je veel mensen gelukkig maken! Ik vind het leuk om als lokale uitgever van De Schakel mensen ver weg een beetje te helpen.”

1,441 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag